Aktualizováno
2.7.2023
Delegace zahrnovala tři zástupce Městského ateliéru prostorového plánování (MAPPA) z Ostravy, zástupce pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) a členy spolků Cyklo Budějovice, Bajkazyl z Hradce Králové a Brno na kole. Organizace výjezdu byla připravena Janem Harudou ze studia SocGeo ve spolupráci se spolkem AutoMat.
Účastníci odborné exkurze do Mnichova pro zástupce úspěšných měst zapojených do programu "Do práce na kole 2022", měli příležitost osobně poznat mnichovskou infrastrukturu pro aktivní mobilitu. Jan Haruda ze SocGeo uvádí, proč byl zvolen jako příklad dobré praxe právě Mnichov:
“Ačkoliv je v Mnichově podíl cyklistické přepravy ve městě “pouze” kolem 11% (Pardubice mají 15%, Praha v centru 7%) a je tradičně považován za motoristické město, má velmi dobrou spojitou síť cyklotras a je zde krásně vidět, jak vedle sebe mohou dva odlišné způsoby přepravy existovat. Po Kodani, Amsterdamu a Utrechtu bylo třeba poznat město podobného dopravního charakteru, jaké známe z ČR”.
Po příjezdu do Mnichova proběhlo úvodní seznamovací kolečko všech zúčastněných a následovaly prezentace Michala Šindeláře o výzkumu bezpečnosti jízdy na kole podle typu infrastruktury, Jana Harudy o využití velkých dat k evaluaci infrastruktury a Jirky Štrupla o činnosti cargobajkerů, rozvážejících na kolech paletové náklady.
Během exkurze se zástupci měst seznámili s cyklistickou dopravní infrastrukturou jak v rovině pozorovatelů dobré praxe, tak i v rovině účastníků dopravního provozu. Dopravní aplikace MVGO! provozovaná městem nabízí v mapovém vyhledávání všechny typy dopravních prostředků. Kola, elektrokola, elektrokoloběžky, elektroskútry, cargo kola, automobily i možnost koupit si lístek na MHD. Mobilita jako služba (Mobility as a service MaaS) je zde uvedena do praxe.
Představitelé společností FlixBus, MAN a Siemens prezentovali své vize udržitelné dopravy a budoucnosti veřejné dopravy. Zástupci podniků prezentovali vize budoucnosti dopravy ve městech a mezi nimi, zejména vize přechodu na elektromotory. Cíl v MANu přejít ze spalovacích motorů na elektro se plánuje do roku 2033. Zásadní pro splnění tohoto cíle bude i budování nabíjecí infrastruktury.
Na programu byla také prezentace aktivit univerzitního centra Digital Hub Mobility, kde se diskutovalo o experimentech a výzkumech týkajících se sdíleného městského prostoru a komunitního sousedského carsharingu.
Celý výjezd byl zaměřen na vzájemnou inspiraci a výměnu zkušeností nejen se zástupci navštívených společností, ale i mezi účastníky z různých měst ČR. Partnerem akce byla společnost FlixBus, jejichž služeb bylo využito při cestě do Mnichova i zpět. V centrále FlixBusu se hovořilo o perspektivách dálkové autobusové a vlakové dopravy.
Jedním z hlavních dojmů z Mnichova byl vysoký počet osobních cargo kol, která byla běžně k vidění na veřejných parkovištích. Tato kola byla často elektrická (v hodnotě přes 100 tis. Kč) a lidé je nechávali venku s důvěrou. Cyklo infrastruktura v Mnichově byla hodnocena jako vyspělá a dobře propojená. Zvláště se oceňovaly oddělené cyklistické stezky a dobře značená parkovací místa pro kola. Účastníky zaujala také snadnost, s jakou se lidé v Mnichově pohybují po ulicích a jejich schopnost vzájemného ohleduplného provozu.
Michal Šindelář z AutoMatu a spolku Brno na kole dodává:
"Města jako Mnichov jdou ještě dál a snaží se neustále zlepšovat podmínky pro cyklisty. Právě teď staví novou cyklodálnici, která povede z centra dál. První úsek o délce půl kilometru by měl být hotový příští rok."
Josef Laža, dopravní specialisty z MAPPA komentuje:
"Nejvíce mě překvapila shoda mezi obyvateli dodržovat jasné koridory pro pohyb kol. Dokázali se přizpůsobit a vytvořit prostor pro chodce i cyklisty, ať už to znamená užší chodníky nebo sdílené stezky s povoleným vjezdem cyklistů. Další věcí, kterou bychom mohli zavést pomocí změny legislativy, je možnost nepřímého odbočení vlevo, což je jednodušší a příjemnější než odbočovat z levého řadícího pruhu."
A protože každá cesta by měla vyvolat touhu po dalším poznání, v závěru exkurze padaly návrhy, kam zorganizovat exkurzi příště. Nabízí se Hamburg, kam se jezdí inspirovat zástupci navštíveného Digital hub mobility a je možné tam dojet bez problému vlakem.
Účastníci exkurze doufají, že se podobně kvalitní a příjemná veřejná prostranství budou brzy objevovat i v našich městech. Jan Haruda ze SocGeo uzavírá:
" Odborné exkurze pro zástupce měst považujeme za skvělou příležitost, jak se zamyslet nad věcmi, které se nám mohou zdát v našem prostředí nereálné."
Autor:
Socgeo studio
Autor fotografií:
Mgr. Jan Haruda
,
Politický a kulturní geograf, urbanista, jednatel
Autor fotografií:
,
,
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Informace o projektech, na kterých zrovna pracujeme a pozvánky na akce, kde se s námi můžete potkat a další zajímavosti.
16.9.2024
V průběhu léta 2023 jsme narazili na zadávací dokumentaci na zpracování projektové studie ke sjednocení turistických a cyklistických stezek na Ašsku.
Celý článek →21.6.2024
Udržitelný cestovní ruch je opět tématem v rozhovoru s Petrem Horkým. Opět jdeme z povrchu k podstatě věci, která je možná jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát.
Celý článek →13.6.2024
Na zrekonstruovaném zámku v Mirošovicích se ve středu 12. 6. sešli zástupci několika obcí a diskutovali nad využitím Radovesické výsypky.
Celý článek →Spolupracujeme s urbanisty, krajináři, architekty, vodohospodáři a dopravními experty.
Spolupracujeme s českými univerzitami i globálními institucemi.