Aktualizováno
28.7.2025
V soutěži na tvorbu nového územního plánu jsme stáli po boku vítězům tedy konsorciu Studio MAP (CZ), Pavel Hnilička Architects + Planners (CZ) a Omgeving (BE) Studio Relinkt (CZ) a Štěpán Špoula.
Náš úkol spočíval v dodávce analytických podkladů, které obsahovaly výstupy jako vizuální analýzu uliční sítě metodou Space syntax, analýzu dostupnosti občanské vybavenosti s preferencí školských a zdravotnických zařízení a časovou dostupnost obyvatel současných i budoucích k nejbližší zeleni.
Jedním ze základních předpokladů pro návrh kvalitního veřejného prostoru je posouzení jeho potenciálu stát se centrálním místem – tedy místem, které je přirozeně dostupné i viditelné pro co nejvíce lidí. Space syntax využívá grafové analýzy prostorových vztahů, ze kterých lze odvodit nejen přístupnost a viditelnost, ale i pravděpodobnost výběru cesty. Z těchto dat lze vyvodit i sociální důsledky – například že prostorová propojenost podporuje sociální soudržnost, zatímco izolace může vést k vyloučení a rizikovému chování.
Metoda - Co měří / Jak pomáhá v návrhu
Integration
Choice
Visibility Graph Analysis (VGA)
Connectivity
Depth
Metoda space syntax umožňuje kvantitativně určit, která místa jsou:
Taková místa jsou klíčová pro rozhodování o umístění veřejné a občanské vybavenosti, služeb, obchodů, komunitních funkcí, ale i bezpečnostních opatření.
Další důležitou částí územního plánu je analýza občanské vybavenosti – tedy toho, jak jsou ve městě rozmístěny školy, zdravotnická zařízení nebo parky, a jak snadno se k nim lidé dostanou.
Co se zkoumalo?
Zvláštní pozornost byla věnována základním a mateřským školám. Analýzy ukázaly, které části města mají školy v docházkové vzdálenosti (až do 20 minut chůze), a kde naopak MŠ a ZŠ chybí – tzv. „školní pouště“.
Proč je to důležité?
Při plánování nových obytných zón je možné zohlednit, zda budou mít obyvatelé přístup ke školám. Pomáhá sladit rozvoj bydlení s rozvojem veřejné infrastruktury.
Pro účely analýz jsme zjišťovali kapacity a počty žáků mateřských a základních škol. Na základě počtu dětí v příslušných věkových kategoriích a dat z ČSÚ bylo také řešeno, kolik dětí dojíždí do školy z okolních měst a obcí do ČB. Od tohoto počtu dětí byla spočítána volná kapacita pro děti bydlící v ČB.
V kombinaci s daty o kapacitách škol a demografickým vývojem lze plánovat, kde je potřeba nová škola nebo rozšíření stávající.
Mapy (níže) nám ukazují, kde je nedostatek míst ve školkách a školách vzhledem k počtu dětí v dané lokalitě, zobrazují vždy aktuální i budoucí stav a pomáhají tak určit, kde je potřeba rozšířit kapacity nebo postavit nové zařízení.
V kombinaci s daty z demografické studie města lze předvídat budoucí potřeby školských zařízení, což umožňuje efektivní alokaci veřejných investic do vzdělávací infrastruktury.
Zároveň pomáhá odhalit nerovnoměrné rozložení kapacit, které může vést k nerovnému přístupu dětí ke vzdělání, což podporuje sociálně spravedlivé plánování.
Vedle škol jsme se zaměřili i na dostupnost zdravotní péče – pediatrů, praktických lékařů, zubařů a nemocnic. Cílem je, aby každý obyvatel měl základní zdravotní služby v rozumné vzdálenosti. Dostupnost veškeré obslužnosti byla posuzována z hlediska délky pěší chůze i dojížďky automobilem.
Dostupnost zelených ploch je zásadní pro kvalitu života nejen v letních měsících, kdy ochlazuje prostředí a umožňuje lepšímu proudění vzduchu ve městě. Zeleň má přímý vliv na duševní a fyzické zdraví obyvatel, kvalitu ovzduší a mikroklima a biodiverzitu a ekologickou stabilitu města.
Analýzami jsme ukázali na ta místa, kde s nárůstem počtu obyvatel a výstavby bude třeba zelené plochy doplnit.
Analytické zpracování podkladů pro další práci na územním plánu bylo pro nás skvělou příležitostí, jak ukázat aktuální i budoucí stav vybavenosti města ve větším měřítku souvislostí a opět ukázat, jak je důležité vnímat pro návrh kontext prostorových vazeb většího měřítka. Těšíme se na další práce při zhodnocení návrhu.
uzavírá Jan Haruda ze SocGeoStudia.
Autor:
Socgeo studio
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Spolupracujeme s urbanisty, krajináři, architekty, vodohospodáři a dopravními experty.
Spolupracujeme s českými univerzitami i globálními institucemi.