REALIZACE - Analýza proveditelnosti cyklostezky Nošovice - Morávka

Aktualizováno

6.1.2023

V průběhu srpna 2022 jsme měli možnost přispět k rozhodnutí Sdružení obcí povodí Morávky, zda realizovat připravenou stavbu cyklostezky napříč údolím řeky Morávky.

REALIZACE - Analýza proveditelnosti cyklostezky Nošovice - MorávkaREALIZACE - Analýza proveditelnosti cyklostezky Nošovice - Morávka

Sdružení obcí povodí Morávky se na nás obrátilo s poptávkou na vytvoření velmi specifické analýzy, která by měla pomoci rozklíčovat otázku, zda se pustit do náročného projektu stavby cyklostezky, která bude protínat obce Dobrá, Nošovice, Nižní Lhoty, Vyšní Lhoty, Raškovice, Pražmo a Morávku.

Jakýkoliv rozvoj cyklodopravy v podstatě vždy považujeme za počin, který má potenciál zlepšit kvalitu života jak místních, tak projíždějících a zároveň může nastartovat nové podnikatelské aktivity. Také díky tomu, že údolí řeky Morávky velmi dobře známe a absenci bezpečné cyklistické infrastruktury si uvědomujeme, jsme se velmi těšili na úvodní setkání se zástupci obcí.

Naše počáteční představa, že se bude jednat jen o velmi krátkou konzultaci však rychle vzala za své. Opravdu jsme nepředpokládali řadu problematických stránek tohoto projektu, který byl již připraven jak ve fázi hotové projektové dokumentace, tak dokonce schváleného stavebního povolení. Nicméně jsme museli dát za pravdu zástupcům některých obcí, jejichž obavy byly na místě.

Realizace cyklostezky či cyklotrasy je velmi náročný proces, který se obvykle dotýká řady dalších dotčených institucí. Ty si určují podmínky, za kterých umožní na svém pozemku realizovat příslušný úsek cyklotrasy. Typicky se jedná o Lesy ČR, či Povodí. Další obtíže mohou nastat se soukromými majiteli pozemků, se zemědělci, kteří v některých úsecích potřebují vjíždět s technikou na svůj pozemek po části nové infrastruktury.

Vždy je samozřejmě potřeba myslet na financování, obdobných projektů. I když se může zdát, že peníze na cykloinfrastrukturu se hledají poměrně snadno, čert tkví samozřejmě v detailu. Pravidla Státního fondu dopravní infrastruktury jsou velmi striktní a neumožňují využít jeho financí pro tuto cyklotrasu. Naštěstí jsou tu další zdroje, ať už IROP2, ovšem i ten má řadu omezení. Rýsuje se však možnost spolufinancování obdobných projektů z krajských rozpočtů. Doporučili jsme proto konzultaci s krajským cyklokoordinátorem, který je o chystaném záměr již informován.

V neposlední řadě to není jen financování stavby, ale již na začátku je potřeba myslet na údržbu či další rozvoj do budoucna a spravedlivé dělení nákladů mezi obce v rámci sdružení. Součástí sdružení obcí jsou totiž i takové, přes jejichž katastr cyklostezka vůbec nepovede.

Rozhodli jsme se, že se při zpracování analýzy budeme snažit o ryze geografický přístup.

Využili jsme strategický plán sdružení obcí, abychom zjistili, jak palčivá je otázka dopravy a s čím vším může pro obyvatele daných obcí souviset. Specifikem dané lokality je existence 2 významných zaměstnavatelů. To znamená, že je zde zvýšený pohyb cyklistů právě v časech dopravní špičky, při dojíždění do zaměstnání.

Klíčovou je v tomto případě bezpečnost. Stala se hlavním pilířem analýzy. Stávající stav totiž neumožňuje projet údolím, aniž by se člověk vyhnul velmi frekventované komunikaci. Analýza počtu dopravních nehod za historické období odhalila, že ke kolizím s cyklisty ve sledovaném úseku dochází poměrně často a neobejde se to bez vážných zranění.

Rozhodli jsme se, že provedeme také důkladnější empirickou analýzu, a osobně projedeme stávající trasu v jednom směru a v opačném směru pak trasu zamýšlené cyklostezky. Zkušenost i pocity jsme shrnuli v krátké zprávě, doplněné o další možnosti jízdy na kole z jedné strany údolí na druhou, včetně časů, vzdáleností či převýšení.

Dalším pilířem geografické analýzy bylo správně pojmenovat a generalizovat klíčové obavy zástupců obcí. Naším cílem nebylo směřovat až k nejmenším detailům, ale spíše nabídnout řešení každého okruhu problémů ve správné míře zevšeobecnění, ovšem s konkrétními doporučeními či odkazy na konkrétní osoby, které dokáží dané problémy řešit či poradit.

Velmi nás potěšilo, když jsme se po ustanovení nových zastupitelstev a jmenování nových zástupců Sdružení obcí povodí Morávky na konci roku 2022 dozvěděli, že se cyklotrasa začne realizovat hned z kraje roku 2023. Zásadní úseky budou zprovozněny již v létě. Těšíme se, až se po nich budeme moci projet.

Řekli o nás:

Sdružení obcí povodí Morávky si dlouhou dobu kladlo otázku, zda pokračovat v tak náročném projektu stavby cyklostezky, která by měla procházet několika obcemi v rámci sdružení. Naše obavy se týkaly zejména poměru mezi přínosy a problémy spojenými s financováním, údržbou či vztahy se zúčastněnými subjekty.
Analýza společnosti SocGeo nás mile překvapila tím, že velmi srozumitelně poukázala na celou řadu aspektů, které byly od prvopočátků celého projektu na jeho dlouhé dosavadní životní cestě postupně více a více opomíjeny. Nejde do přílišných detailů, ale nabízí mnoho úhlů pohledů a tím velmi potřebný odstup. Často totiž pro jeden strom nevidíme les.

Ing. Kristýna Pumrová, Projektová manažerka Sdružení obcí povodí Morávky

Autor článku: ,

Autor:

Socgeo studio

Odkazy

Fotogalerie

No items found.

Autor fotografií:

,

Autor fotografií:

,

,

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!

Další články

Informace o projektech, na kterých zrovna pracujeme a pozvánky na akce, kde se s námi můžete potkat a další zajímavosti.

Ašsko stezkami protkané - REALIZACE
video play ico

Ašsko stezkami protkané - REALIZACE

16.9.2024

V průběhu léta 2023 jsme narazili na zadávací dokumentaci na zpracování projektové studie ke sjednocení turistických a cyklistických stezek na Ašsku.

Celý článek →
Udržitelný cestovní ruch v rozhovoru spoluzakladatele SocGeoStudia Jana Harudy s Petrem Horkým
video play ico

Udržitelný cestovní ruch v rozhovoru spoluzakladatele SocGeoStudia Jana Harudy s Petrem Horkým

21.6.2024

Udržitelný cestovní ruch je opět tématem v rozhovoru s Petrem Horkým. Opět jdeme z povrchu k podstatě věci, která je možná jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát.

Celý článek →
Na zámku v Mirošovicích se diskutovalo o dalším postupu při využití území Radovesické výsypky: Prioritou jsou cyklostezky.
video play ico

Na zámku v Mirošovicích se diskutovalo o dalším postupu při využití území Radovesické výsypky: Prioritou jsou cyklostezky.

13.6.2024

Na zrekonstruovaném zámku v Mirošovicích se ve středu 12. 6. sešli zástupci několika obcí a diskutovali nad využitím Radovesické výsypky.

Celý článek →
← Všechny články

Spolupracujeme / Klienti

architekti

XTOPIXXTOPIX
Pavel Hnilička architects and PlannersPavel Hnilička architects and Planners
Landa RuhmkorfLanda Ruhmkorf
DebytDebyt

instituce

CIVINETCIVINET
CzechtourismCzechtourism
Informační kancelář OSN v PrazeInformační kancelář OSN v Praze
Institut InproInstitut Inpro
LoxperLoxper
MAPPAMAPPA
Správa železnicSpráva železnic

média

CityOneCityOne
eArch.czeArch.cz

development

NOHONOHO

univerzity

Ostravská univerzitaOstravská univerzita
České vysoké učení technické v PrazeČeské vysoké učení technické v Praze

nevládní organizace

Arch For PeopleArch For People
Dutch Cycling EmbassyDutch Cycling Embassy
Pocitové mapyPocitové mapy
Pěšky městemPěšky městem
Via CzechiaVia Czechia
telraamtelraam

obce

Město AšMěsto Aš
Police nad MetujíPolice nad Metují
SOPM Sdružení obcí povodí MorávkySOPM Sdružení obcí povodí Morávky
obec Bitozevesobec Bitozeves
obec Hodslaviceobec Hodslavice
obec Občovobec Občov
ico mezioborový expertní tým

Jsme mezioborový expertní tým

Spolupracujeme s urbanisty, krajináři, architekty, vodohospodáři a dopravními experty.
Spolupracujeme s českými univerzitami i globálními institucemi.

Staňte se členem SocGeo studia

Copyright © 2021 | SocGeoStudio, s.r.o.

Webdesign David Navrátil, Younick | powered by Webflow

Top